fredag 21. september 2012

20. September - Oslotur og publikum i "Debatten" på NRK



Heihei! I dette innlegget har jeg fått lov til å bruke tegninger laget av min romkamerat Embla!

I går sto jeg og et fåtall andre opp klokka 5 på morran for å stikke til Oslo. Vi skulle på Nasjonalbiblioteket for å få med oss et fagseminar om Thorbjørn Egner. Det var tørre saker - egentlig ble jeg bare med for å komme tidlig til Oslo. Foredragsholderen før matpausen hadde i tillegg problemer med stemmen, slik at det ble ekstra vanskelig å holde seg våken.



Embla har cøliaki, men ikke så ille at det ikke kan drites i av og til.




Som lunsjmat serverte de wraps, fire typer; Tunfisk og Reker, Salami, Skinke og Vegetar. De var alle gode, i tillegg hadde de forskjellig klar drikke som Farris, Imsdal og Sprite. Tok meg en Sprite.

Gratis mat? Wraps?

Jeg spiste fem.








Mens vi satt på plassene våre diskuterte vi fra Bjerkely litt forskjellige ting, blant annet bruken av uttrykket "lol" og den relativt nye filmen med samme navn som ingen av oss har sett. Av overselvfølgelige grunner.


Jeg tegnet også litt i løpet av foredraget. Men stolene var for høye til at jeg fikk vinkelrett knebøy, så det ble litt perspektivsvikt på noen av ansiktene her fordi jeg ikke liker å krysse beina.

Det er ganske herlig å tegne bare med penn.
En skisset remake av et gammelt urtidsbilde jeg lagde for lenge siden.
Men er ikke helt fornøyd med det. Hvis jeg noen gang lager en skikkelig remake skal jeg også poste originalen!
På denne  fikk jeg litt sansen for tegning uten å løfte penna.
Make note of the kvisetryne in here and the blindtegning of my hand!


Teknologien var heller ikke på foredragholdernes side, 
så det ble mye krøll med restarting av anlegg og liknende. 


Dermed ble vi fra Bjerkely enige om å stikke etter neste foredragsholder.
- Vi gikk sikkert glipp av noe pianospill, for det var et flygel der framme som ennå ikke var bemannet. Jaja, man får ikke med seg alt i livet, og vi var nokså leie uansett.


Ferdig med fagdagen (i totiden ellerno) fikk vi frihet til å sprade rundt i Oslo på egenhånd. Jeg fikk muligheten til å henge med min kompis som bor i Oslo. Spanderte kebab på ham (jeg fikk nylig betalt for sommerjobben min, wooh!) og så gikk vi opp og ned Karl Johan og litt her og der, og satt en del og gjorde i grunn ikke så særlig mye spesielt. Men det var hyggelig.

Jeg hadde alt spist fem wraps, så jeg var ikke sulten. Men hele den dagen gikk jeg rundt og var litt lei for at
jeg var så mett at jeg ikke hadde lyst på noe som helst (jeg liker mat)


Klokken 20.45 møttes klassen og resten av skolen på Litteraturhuset - vi skulle være publikum i NRKs "Debatten" - wooh. Mens jeg ventet på at vi skulle inn, kjøpte jeg meg en mocca på kafeen der.
Dette er et tips til dere alle.

Embla følte at Hulda Gunnlaugsdottir
glatt kunne flydd av gårde fra Litteraturhuset
med de krageflappene hun hadde på jakka.
Jeg syntes best på slutten av sendingen
ikledd min rosa og gule "uniform"
- og et par røde briller.


Jeg fulgte i grunn ikke særlig med, men hadde det svært moro med å sitte der og tegne. For de som ikke vet hva blindtegning er: Å se kun på motivet mens man tegner er det som kalles blindtegning. Jeg gjorde litt forskjellig, men det ble mye moro og helt merkelig av å sitte og se på roende politikere! Debatten kom selvfølgelig ikke fram til noe som helst. Hvor mange Siv Jensener ser dere her?





Her på slutten tegnet jeg min sidemann Kari. 

Og her er Emblas gengivelse av debatten, muligens sjenket noe kunstnerisk frihet:


Med en gang vi slapp ut stakk jeg på do. Da jeg kom tilbake fortalte Embla at hun nærmest ble dyttet over av kamerajournalister som etterfulgte noen politikere. Jeg vet ikke om jeg skal være sur eller glad for å ha gått glipp av noe så... vet ikke, kjedelig.




I ellevetiden busset skolen ut av oslo, så vi var ikke hjemme før ett. Og tross både tåke og kulde når vi kom fram, følte jeg at dagen i Oslo hadde vært svært vellykket. Beklagelig nok har jeg ikke tegnet alle illustrasjoner i inlegget selv, men jeg tror at neste gang gjør jeg som Embla og tegner situasjonene mens eller etter de har skjedd, og ikke etter at alt sammen er over. Raptus tok meg jo ei uke bare fordi jeg skulle tegne. I det minste tok jeg meg friheten til å farge noen av Emblas tegninger. Takk, Embla!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar