onsdag 21. november 2012

Ei vellykket langhelg

Langhelga var herlig! Det var godt å få reist og sett slekt, og ikke minst helt himmelsk å slippe å våkne til alarm! Ikke at alarmen min er fæl, den er ganske behagelig. Men man blir sliten i kroppen av å våkne til alarm alle dagene i uka... (Lørdager fordi vi har skole - søndager fordi frokosten da er helt spesiell!)

Det var kos å se både fetter, kusine, onkel og tante - og selvfølgelig morfar. For det meste tilbragte jeg tid med kusinen min, og vi tegnet og styrte daglig. Også så vi på film - tre jeg ikke hadde sett før, faktisk. Disse var "Anastasia", "Sjørøverplaneten", "Ringeren i Notre Dame" og "Gutten og jernkjempen".

Anastasia var på DVD, men resten på VHS! Nostalgien klinget mot disneys sort-rosa-sort-graderte "Obs! Flere trailere etter filmen!"

Både på turen og oppholdet tegnet jeg i skisseboka mi.

Jeg føler at streken blir mye mer personlig og livlig når jeg bruker vanlig blyant. Vanligvis bruker jeg trykkblyant, men det blir ikke alltid like bra. De to rufseskissene avskåret til høyre er eksempler på vanlig blyant - mens figurene til venstre er med trykkblyant og virker betraktelig stivere. Er dere ikke enige?
En rask blyantskisse av min enøyde drage. Kusina mi syntes den burde være skikkelig feit i kroppen. Vi får se...
Her er mye tull og tøys. Og jeg liker ikke bløte blyanter.
Mer tull og tøys.... Denne gangen etter en handlerunde i Kristiansand, hvor jeg kjøpte en ny pennesplitt for dyppepennen min! Den er merket som "Pen nib for MANGA"



Saji-pen fra Kuretake. 
"Ideal for drawing thick lines and overall general drawing."
Tykke linjer meg i stumpen!



Her ser dere en test mellom det vanlige blekket jeg har og det sorte indiablekket mitt. Merk forskjellen! Det synes virkelig hva som er indiablekk og ikke - og det kan dere se lenger ned i innlegget også.

Hvis du hevder dette for å være tykke linjer.... Er du kanskje bitt av anoreksibasillen. Eller noe. Dette er de mest sexy tynne linjene jeg har fått med en pennesplitt!




Vi satt og undret hva vi skulle tegne, kusinen min og jeg. Så hun foreslo "Du kan tegne Drakir som sitter på huk på fortauskanten med en paraply"
Dette mente hun var en klisjégreie å tegne - ikke som jeg har sett til. Men så har jeg også sett veldig lite av det som finnes her i det store, vide internett. Mulig at det er en klisjé innen japanske tegneserier, jeg vet ikke.

Det jeg MERKET....

Er at jeg ikke har tegnet mange som sitter på huk. Sjekk den skræven. Kusina mi har farget blekk som hun liker å male med - det blir riktig kult. Jeg fikk prøve noe av det. Det morsomme med tegningen er at den "sorte" jakka hans, er det "sorte" blekket som fulgte med penna mi når jeg fikk den i sommer. Linjene er tegnet med indiablekk.

Bestefar er vel i åttiårene nå, og har så smått begynt å tulle med hukommelsen. Derfor tegnet jeg denne feite dorfen og skrev til ham et lite kort så han skulle huske at jeg har vært der. :) Jeg og kusinen min synes bestefar er søt. Vi er begge glade i ham!




Jeg har sikkert nevnt at vi holder på med superhelter. Ehh.... Denne tegningen er så som så med, men den viser ideen. Mer tror jeg ikke trengs å si...

Henne skal jeg tegne en femsider med om hvordan hun fikk sine superkrefter. Laster den sikkert opp her når den er ferdig!


Ellers satt jeg i går og lekte enda mer med blekket mitt. Også tegnet jeg noe tull. Denne supershiny tegningen av Drakir... den var egentlig ikke sånn. Men så kom en i klassen og mente at den cheesy høylysstripen i håret hans (som dere ser på tegningen ved siden av var definert kontur på) ikke var serlig naturtro. Det var heller ikke det jeg gikk etter, men av en eller annen grunn endte jeg med å fiffe på den til den ble... vel, slik den ble. Fornøyd? Eh. Fancy? Veldig. Den står som en påminnelse om hvorfor jeg ikke skyggelegger slik oftere.





Så, i disse trange studenttider tenker jeg på om jeg skal begynne å gjøre bestillingstegninger. Selvfølgelig, mine medelever er omtrent like blakke som meg, men hvis jeg kjører noe riktig billig...




Denne lille tegningen er bare 5x5 cm. I grunnen tenkte
jeg kanskje å ta 10 kr for en slik, men hva om jeg bare
tar en femmer her på Bjerkely? Kanskje øke med ei
krone per + 1 cm, slik at det blir 6 kr for 6x6 cm, 7 kr
for 7x7 osv opp til kanskje 10x10 cm.

Høres det ut som en rimelig idé?
Ville du ha slått til på noe slikt om det kostet så lite?









Her er to andre eksempler.

De er slettes ikke store, men det er mulig å få litt inn på 25cm3.
Her ser dere forøvrig også forskjellen på penseltusjen min og sort indiablekk. Tydeligvis er det ingenting som slår indiablekk i å være sort! Jeg liker det.

Dette er et 10x10 cm-eksempel. Trærne i bakgrunnen er skikkelig gøye å ta på! Indiablekk, jeg elsker deg!

Etter at jeg hadde inket denne glemte jeg å ta videre foto.
Oh well, får ta nye bilder av den til jul.


 Forøvrig glemte jeg å vise noe før helga. Bjerkely ønsker seg logoforslag til eventuelle skolegensere. Jeg satte meg ned og lagde et forslag i illustrator. Her er bjerkelys nåværende logo:


Fargene på forslaget mitt er ikke riktige, men dette er i hvert fall det jeg kom opp med. Jeg ville ha noe litt spenstigere enn den tynne, firkanta teksten.. Hva synes dere?








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar