onsdag 22. mai 2013

Jeg møtte en spekkhogger

Aaaah, det foregår så mye for tiden! Og samtidig ingenting, jeg driver og flytter hjem - rommet mitt er Tsjernobyl akkurat nå, og jeg har nettopp sagt ja til å male et bidrag til en kalender. En flotters utfordring! Timingen.... meg om det, det var jeg som sa ja. Med fullt overlegg.

Før jeg gyver løs på å få laget en "making of" til "Tjenesten", har jeg bare litt småtteri jeg har lyst til å fortelle.

Helga tilbragte jeg sammen med mamma, to zambiske sykepleiere og to som er nære venner av mamma, på et sted som heter Laholmen. Der skjedde ikke så meget, jeg stresset med om jeg kom til å bli ferdig med opptaksprøvearbeidet mitt til Animasjonsstudiet i Volda - som jeg ikke fikk jobbet med der. Så jeg tilbragte tiden med et 2000 biters puslespill som jeg ikke ble halvferdig med - men jeg kom godt på vei før vi dro.

Også tegnet jeg litt, men bare litt. Gikk litt ut så jeg fikk sett det lille som er av bebyggelse på avstand - det eneste jeg ble klok på, er at jeg trenger briller hvis jeg skal tegne noe som er lenger unna enn 15 meter... Skitt au.

Ene dagen dro vi ut for å fiske - vi la oss ved noen mærer, og hadde forbausende lite hell! Det pleier vanligvis å være ganske livlig i nærheten av mærer, men ikke i dag. I tillegg hadde raftbåten vi kom til Laholmen med fått en lekkasje i dieseltanken, slik at den tok inn vann.

Tidlig mandag prøvde vi igjen, og fikk en storfangst med massevis av torsk. Stor torsk også! Mamma var med på å filitere.

Tanklekkasjen skapte komplikasjoner for oss på tilbaketuren. Senere på mandagen dro vi tilbake, og det var en litt nervepirrende tur; to ganger stoppet kapteinen motoren pga. vann i tanken. Det var i tillegg bølger, ikke fantastisk store, men mer enn store nok for en puslete raftbåt. Vi var forberedt på en tredje stopp før vi endelig kom til havna, og stoppe gjorde vi... men ikke på grunn av motorproblemer. Jeg og kapteinen fikk øye på noe sort som stakk opp av vannet og forsvant igjen - han senket farten og pekte. Mamma trodde det var motoren igjen, og vendte seg oppgitt. Vi snudde båten, og så i vannet.

En ung spekkhogger! Vi banket i båten for å få oppmerksomheten dens, og den nysgjerrige røveren kom nærmere. Vi fant ut at vi skulle kaste litt filét til den - og tror du neimen ikke at den tok det! Det var riktig spesielt, og er en ganske sjelden ting å oppleve, selv i Honningsvåg. I sikkert ti minutter eller mer sto vi fascinert og kikket på spekkhoggeren. Lagde forresten i google maps et kart over hvor vi stoppet! Kan være gunstig å zoome ut litt for å se alt...



View Killer whale weekend in a larger map

Skulle gjerne illustrert dette, men rommet mitt er et radioaktivt katastrofeområde og jeg har... andre ting å gjøre. Må finne meg en gjøreliste så jeg får oversikt... men å skrive en "making of" kommer nok snart! Likesom at jeg trenger å oversette tisideren min til engelsk, så jeg kan legge den ut på deviantart.

Noe som leder til mitt neste problem: Jeg har ikke arbeidsfilene til tisideren. Hele den tiden, spesielt slutten på skoleåret var særdeles hektisk, og jeg fløy mellom bygg med minnepenner og leveringer og gjorde om på størrelser og mistet internett når jeg skulle maile til læreren osv. osv. osv.... Nå har jeg rensket dataen og den eksterne harddisken min for virusvare, og den er nok trygg nå - men jeg har ikke arbeidsfilene til tisideren, og det ergrer meg så til de grader! Skulle vel ordne det etter alt ståket egentlig, men det bygget var låst for året, og mac frigjør ikke plass på usb-enheter når man sletter ting. Utrolig upraktisk! Jeg får litt dårlig samvittighet for å plage læreren med dette etter skoleslutt, men jeg blir ikke mindre engstelig av den manglende responsen fra den kanten. Frustrerende!

Men nå må jeg rydde pulten min - slik at jeg kan ha plass til å eventuelt male et kalenderbilde til Mai. Bare ikke mamma får fnatt av dét - det trenger jeg ikke.

Ingen bilder i dag! Så sørgelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar