mandag 19. mai 2014

Nyvunnet interesse for lesing...

Gratulerer med overstått 17. Mai!

Eksamen har passert, og nå blir jeg værende i cirka tre uker før jeg tar ferie. Under eksamenslesingen lette jeg opp metoder for å lese fortere - slik at jeg eventuelt klarte å lese mer. Det jeg fant, var et par tips på WikiHow som faktisk funket for meg. Der finnes flere, men det holdt å lese tipsene på siden for å få opp lesefarten. Det som hendte meg, var at det faktisk ble artigere å lese. Avslappet i forhold til om jeg kom til å i det hele tatt huske noe, raste jeg meg gjennom kompendier og pensum. Og jeg tror jeg har fått med meg en del.

Etter dette ble jeg inspirert til å lese mer. Jeg har lyst til å prøve å lynlese en roman eller noe, og se hvilken opplevelse det gir meg. I helga ga jeg ei fagbok en sjanse - og kom meg gjennom rundt 200 sider lørdag - og leste det resterende kapitlet søndag. Slike egenprestasjoner gir god selvfølelse!


Midt i eksamenslesinga hadde jeg besøk av min hjertelige "sønn" Konglur (Eller Ingwild, som jeg liker å skrive). Været var dritt, men det var aldeles fantastisk å ha besøk - tross at det var midt oppi eksamen. Men Animasjonsteoretisk eksamen er ikke noe Høgskolen i Volda tar særlig hardt på; som ei kreativ linje har Animasjon først og fremst fokus på praktisk arbeid, er mitt inntrykk. Det er ytterst sjelden at noe stryker på teorien, for å si det slik... Jeg krysser fingra for at det gikk bra, og at det var verdt å sitte til siste minutt!


Bare for lekens skyld, testet jeg ut (enda) en ny variant av å portrettere trekløveret mitt på... Ikke 100% vellykket, men det startet med at jeg bare skulle prøve en annen metode til å tegne Drakirs hår.

Venstre mot høyre: Shin, Johan og Drakir

Jeg kom til å tenke på at jeg aldri egentlig har fargelagt disse tre samlet.. Så i et ledig øyeblikk gjorde jeg et utkast til eventuelt fargetema. I utgangspunktet var det ikke med hensikt at jeg tusjet i en mørkegrå farge i stedet for helt sort. Men da jeg fargela, ga det mørkegrå i tusjen samtidig en annen dimensjon til tegningene. Og jeg tror jeg liker det!

Som silhuett kom jeg til å skjønne at silhuetten til Shin og Johan er for like; de er naturligvis forskjellige, men jeg klarte ikke helt å fange noen av dem. Dermed ble de litt like. Det kan ha sin forklaring i at jeg ikke planla å tegne andre enn Drakir - men fikk lyst til å prøve ut profiler av de to andre også, da jeg ble fornøyd med det første utfallet.
Hva jeg synes om Drakirs silhuett er... blandet. I grunn funker den kjempeflott, og jeg kan digge den - samtidig virker den svært feminin, og jeg vet ikke riktig om det kan virke missledende for publikum.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar