mandag 13. oktober 2014

3D Maya - uke 1



Det gikk rett fra det ene til det andre - ikke uventet, men med den mengden arbeid som kreves for å sette seg inn i et helt nytt program, fortsetter jeg å skuffe meg selv med hvor lite annet jeg får gjort.

Denne gangen jobber vi i par (jeg veksler veldig på hvorvidt jeg liker gruppearbeid) og skal i slutten av disse fire(?) ukene ha ferdig en 50 sekunders snutt med to karakterer. Vår gruppes snutt handler om en gubbe og en alien. Jeg fikk ansvar for å designe og modellere gubben.




Når man skal modellere en tegnet figur i 3D, er det nødvendig å lage seg en referanse. 
Denne referansen skal helst vise figuren forfra og fra siden, men også gjerne bak- og ovenfra. 
Jeg var "lat", og valgte å droppe ovenfra.


Jeg kan ikke si jeg helt har fått taket på denne modelleringen, men det er rimelig gøy så langt! 
Det blir spennende å se hvordan det blir seende ut til slutt.








Et aldri så lite problem jeg har støtt på, er at fargene 
ikke vil vise seg riktig når jeg prøver å se modellen i 
"høy kvalitet". De ser riktig plassert ut i 
lavkvalitetsvisningen, men med det samme jeg går 
over i høykvalitetsvisning hopper feil farger over til 
andre steder. Lurer på hvorfor.








Modelleringsmessig går det denne gangen i hvert fall betraktelig bedre enn da jeg skulle forsøke å modellere Johan, hvis noen husker det...


Tralalala~







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar