mandag 20. juni 2016

Skal starte med tegnebestillinger

Som nyflyttet og ferdigutdannet, føles det rart å ta seg ferie. Samtidig er det litt kjekt; de siste dagene har jeg fått tegnet mye mer enn jeg har kunnet på en stund. Jeg har sikkert nevnt før at jeg føler meg litt rusten etter tre år på Animasjon i Volda; og nå er tiden for å finne seg tilbake til gamle vaner. - Eller ferdigheter?

I hovedsak skal jeg begynne å søke meg jobb, men grunnet en planlagt familietur i midten av Juli, er det litt kronglete. Det føles så teit å skrive på søknaden at "Jeg er 100% fleksibel og tilgjengelig hele tiden - utenom en periode i Juli, da reiser jeg bort"

Som tegner har jeg naturligvis vurdert å starte opp med tegnebestillinger (Ofte omtalt som "commissions" på det store internettet) - men det er mye å bestemme seg for. Hvor bredt er egentlig repertoaret mitt? Hvor mye kan jeg ta for en tegning, og på hvilke grunnlag? Hvilke betingelser må jeg sette for bestillinger? Myten om at kunstnersjeler ikke har peiling på business holder sterkt.

Det er ikke annen råd enn å prøve seg frem. Men hva er formålet?

Jeg trenger en datamaskin. I skrivende stund sitter jeg med en liten Asus som så vidt duger til å sjekke nettbanken. I Volda hadde jeg alltid det nødvendige av teknologi og programvare tilgjengelig, men nå står jeg på egne ben.

Uten skanner står jeg dårlig stilt til å presentere det aktuelle utvalget jeg åpner for bestilling... Men forhåpentligvis klarer jeg å mekke sammen en god oversikt (eller, en "katalog" haha) til neste uke. På tide å tegne noen eksempler!

Papirstørrelsene jeg har tilgjengelig rangerer fra A3 til så smått som A7! Eksempelet over er blyanttegninger på A7. Til neste gang skal jeg se til å få ordnet flere eksempler.

For nå, håper jeg flest mulig av dere som lusker innom bloggen min kunne kommentert om dere er interessert i commissions fra meg eller ikke, eventuelt andre tanker dere måtte ha om saken. På forhånd takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar